فیزیوتراپی زانو در منزل

استئوآرتریت مفصل زانو یکی از علل اصلی زانو درد است. بیماران احساس درد یا سفتی در مفاصل می کنند و به دلیل تحلیل رفتن غضروف، عملکرد آنها کاهش می یابد. در این شرایط، متخصص فیزیوتراپی زانو در منزل ، وضعیت بیمارانی را که از درد زانوی مزمن یا مرتبط با سن رنج می برند ارزیابی می کند و سپس بر این اساس نتایج این ارزیابی، درمان را با تمرکز بر بهبود انعطاف پذیری، کاهش درد، بهبود قدرت و مدیریت وزن که به افزایش کیفیت زندگی کمک می کند، به صورت اختصاصی و شخصی سازی شده برای بیمار و شرایط خاص او برنامه ریزی می کند.

فیزیوتراپی زانو در خانه

در صورتی که یک یا چند مورد از علائم درد زانو را دارید که در زیر ذکر شده است، حتما با پزشک مشورت کنید.

  • تورم و سفتی در مفاصل
  • درد مداوم
  • درد شدید و تیر کشیدن هنگام استفاده از زانو
  • صداهای ترکیدن یا تق تق کردن هنگام نشستن یا برخاستن
  • ناتوانی در صاف کردن یا خم کردن زانوها
  • ضعف یا بی ثباتی در زانوها
  • تغییر شکل اطراف مفاصل
  • زانو دردی که در شب یا هنگام استراحت رخ می دهد
  • زانو دردی که بیش از چند روز ادامه دارد

همچنین هر علامت غیرعادی دیگری که راه رفتن، خم شدن یا انجام هر فعالیت بدنی دیگری را برای شما دشوار می کند.

فیزیوتراپی زانو در خانه

دلایل زانو درد

زانو درد بسته به شدت آسیب وارده به مفصل زانو می‌تواند در یک ناحیه خاص موضعی یا در سراسر زانو منتشر شود. دلایل زانو درد ممکن است متفاوت باشد، اما نتیجه همیشه یکسان است – درد و ناراحتی خفیف تا شدید در ناحیه زانو. برخی از علل شایع زانو درد عبارتند از:

  • استخوان های در حال تخریب
  • مسائل مربوط به سن
  • جراحت ناشی از تصادف
  • دررفتگی و شکستگی
  • آرتروز
  • عفونت زمینه ای

انواع زانو درد

درد حاد زانو

عمدتاً به دلیل عوامل خارجی مانند پیچ ​​خوردگی، فشار ناشی از کشیدگی بیش از حد ماهیچه ها و پارگی یا پارگی تاندون های عضلانی رخ می دهد. درد در چنین مواردی اغلب بلافاصله رخ می دهد. بیمار می تواند برخی مسکن ها را برای تسکین فوری درد مصرف کند و به تدریج به سایر اشکال مدیریت درد مانند فیزیوتراپی زانو در خانه یا کلینیک، ماساژ، طب سوزنی و غیره بپردازد.

درد مزمن زانو

دردی است که در اثر تخریب یا التهاب مفصل ایجاد می شود. درد در چنین مواردی به طور مداوم ایجاد می شود و شدت آن با گذشت زمان افزایش می یابد. در حالی که فیزیوتراپی زانو در خانه راهی عالی برای مدیریت درد و جلوگیری از آسیب بیشتر به مفصل زانو است، اما در موارد معدودی که درد از بین نمی رود، ممکن است جراحی تعویض زانو توصیه شود.

انواع آسیب های زانو

فیزیوتراپی زانو در خانه

هر نوع ضربه یا آسیب به زانو می تواند باعث آسیب جدی به استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و مایعی شود که کل مفصل زانو را تشکیل می دهد. در نتیجه، ممکن است فرد درد متوسط ​​تا شدیدی را در این ناحیه تجربه کند و به مراقبت فوری پزشکی برای تعیین علت و همچنین دوره درمانی شامل فیزیوتراپی زانو نیاز داشته باشد. آسیب های زانو می تواند از شکستگی تا پارگی منیسک (غضروف لاستیکی که در نتیجه بلند کردن اجسام سنگین پاره می شود) و از بورسیت زانو (التهاب مفاصل) تا تاندونیت کشکک (آسیب ناشی از فشار بیش از حد تاندون) متغیر باشد.

درمان زانو درد

رایج ترین روش های درمان زانو درد عبارتند از:

فیزیوتراپی زانو

با تقویت ماهیچه ها و تسهیل حرکت و انجام تمرینات فیزیوتراپی زانو به بازیابی عملکرد طبیعی زانو کمک می کند.

عمل جراحی

در صورت وجود درد مزمن زانو یا ساییدگی شدید مفاصل، جراحی های تعویض زانو یا اصلاح زانو توصیه می شود و پس از آن بیمار می تواند از خدمات فیزیوتراپی زانو در خانه یا کلینیک بهره مند شود.

فیزیوتراپی زانو در خانه

دارو

مسکن‌ها اغلب برای کنترل درد و تسکین فوری بیمار توصیه می‌شوند.

تزریق

تزریق کورتیکواستروئیدها برای کمک به التهاب زانو تجویز می شود. سایر تزریق‌هایی که برای زانو درد انجام می‌شود شامل مکمل‌های اسید هیالورونیک و آرتروسنتز است.

هدف فیزیوتراپی زانو در خانه

دوره درمان زانو درد کاملاً به شدت آسیب وارد شده به زانو و تشخیص نهایی بستگی دارد. هدف فیزیوتراپی زانو در خانه ایجاد حداکثر انعطاف و تحرک در مفاصل زانو است. علاوه بر این، به مدیریت درد زانو، تقویت عضلات اطراف مفاصل زانو، معکوس کردن آسیب و جلوگیری از درد و آسیب بیشتر نیز کمک می کند.

میزان تاثیرگذاری فیزیوتراپی زانو در خانه

نتایج مطالعه ای که در سال 2017  به منظور مشاهده بررسی تأثیر فیزیوتراپی زانو در خانه بر درد و ناتوانی شرکت‌کنندگان مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام شد:

شرکت کنندگان و روش تحقیق

از ژانویه 2017 تا دسامبر 2017، 139 شرکت کنندگانی که دریافت کننده خدمات فیزیوتراپی زانو در منزل در مکان های مختلف بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میانگین مدت چرخه درمان 31.5 روز و میانگین تعداد جلسات فیزیوتراپی زانو در خانه ارائه شده، 19.7 بود. جلسات فیزیوتراپی زانو در خانه تقریباً به مدت 45 تا 50 دقیقه در قالب الکتروتراپی، ورزش درمانی و درمان دستی انجام شد. نمرات مقیاس آنالوگ بصری (VAS) و شاخص استئوآرتریت هم پس از هر جلسه ثبت شد.

فیزیوتراپی زانو در خانه

 نتایج تحقیق در مورد تاثیرگذاری فیزیوتراپی زانو در خانه

بهبود معنی‌دار آماری در مقیاس آنالوگ بصری و نمرات شاخص استئوآرتریت مشاهده شد، با بهبود کلی 52% و 43% به ترتیب. در نتیجه میانگین نمرات درد و ناتوانی پس از فیزیوتراپی زانو در خانه کاهش یافت.

فیلم فیزیوتراپی زانو در منزل

لازم است توجه داشته باشید که این فیلم فیزیوتراپی زانو در منزل ، روی حرکات عمومی برای بهبود زانو درد تمرکز دارد و به هیچ وجه یک برنامه فیزیوتراپی کامل نیست. برنامه دقیق فیزیوتراپی زانو در خانه شما حتما باید با توجه به شرایط خاص خود شما و زیر نظر یک متخصص فیزیوتراپی برنامه ریزی و اجرا شود.

هزینه فیزیوتراپی زانو در منزل

هزینه فیزیوتراپی زانو در منزل ، طبیعتا با توجه به شرایط بیمار متفاوت خواهد بود. هزینه فیزوتراپی زانو در منزل ، پس از انجام معاینات اولیه توسط متخصص فیزیوتراپی مشخص خواهد شد.

از بین رفتن درد و بهبودی هر چه سریع تر را در منزل خودتان با کمک بهترین فیزیوتراپیست های تهران تجربه کنید

برای انجام فیزیوتراپی زانو در خانه ، در زمان انتخابی خودتان با تیم متخصصان ما در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی و توانبخشی یادمان در تماس باشید.

02188074196 

02188088541