در این مقاله قصد داریم تا تغذیه و رژیم غذایی مخصوص بیماران سکته مغزی را مورد بررسی قرار دهیم.

میدانیم که هر روزه افراد زیادی با مشکلات تغذیه مناسب و زندگی سالم دست و پنجه نرم می کنند.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، افراد با بهبود عادات غذایی، ورزش و کم کردن وابستگی به دخانیات بیش از 80 درصد از بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع II و تقریبا 40 درصد از سرطان جلوگیری می کنند.

تنظیم روشی که برای سالم زندگی کردن بکار می­برید، حائز اهمیت است، هرچند همه تمایل یا توانایی آن را ندارند.

طبق مطالعه ­ای که در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده زنان بعد از سکته مغزی یا یک رویداد بزرگ قلبی، تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد می کنند درحالی که تنها یک چهارم از مردان این حالت را دارند.

همچنین این مطالعه نشان می­دهد که بیماران در مناطق شهری حداقل دو مورد را در شیوه زندگی خود تغییر می دهند تا از بروز حوادث قلبی بعدی نسبت به افراد ساکن در مناطق روستایی جلوگیری کنند.

اگر دچار سکته مغزی شدید، احتمالا لازم باشد رژیم خود را تغییر دهید تا فشار خون و کلسترول کاهش یابد و سلامت قلب و عروق بهبود پیدا کند.

دکتر آرگه بث هلیز متخصص دانشکده پزشکی جان هاپکینز، می گوید: که “توصیه های انجمن قلب آمریکا (AHA) برای کاهش خطر قلبی و سکته مغزی یکسان است.”

بنابراین، علاوه بر خوردن غذاهایی که فشار و کلسترول خون را کاهش می­دهند،  باید مواردی را انتخاب کنید که در حفظ وزن سالم کمک می کنند تا خطر ابتلا به سکته مغزی بعدی کاهش یابد.

علاوه بر قدرت پیشگیری طبیعی در بهبود عادات غذایی­، یک رژیم غذایی مغذی می تواند به بیمارکمک کند تا در حین بهبودی در طول درمان سکته مغزی از نظر جسمی و شغلی و سایر کارهای روزمره انرژی بگیرد.

بیشتر بخوانید: سکته مغزی چیست؟ علائم، تشخیص و درمان

اثرات سکته مغزی در تغذیه و رژیم غذایی

پس از سکته مغزی، حفظ عادات سالم می تواند مشکل ساز باشد. احتمالا کمبود مواد مغذی یا عدم مصرف کافی مواد غذایی از طریق خوردن و آشامیدن منجر به کاهش وزن ناسالم و کاهش سرعت بهبودی می شود.

عوارض انواع سکته مغزی می تواند منجر به تغذیه ضعیف شود. شاید علائم عصبی مانند سوء هاضمه یا مشکل در بلع، همچنین حرکت محدود بازو و دست را تجربه کنید، که احتمالا توانایی بیمار در استفاده از وسایل غذاخوری مانند چاقو و چنگال را محدود می کند.

عدم شناخت کافی باعث اختلال در توانایی بیمار در غذا خوردن صحیح شده و موجب فراموشی کارهایی می شود که باید در فواصل زمانی منظم انجام دهد.

سکته مغزی همچنین باعث می شود بخشی از مغز که مربوط به اشتها می باشد تحت تأثیر قرار گیرد و میل به خوردن را کاهش دهد.

مزایای یک رژیم غذایی و تغذیه سالم برای بیماران سکته مغزی

تغذیه کم چرب، کم نمک، پر میوه و سبزیجات برای جلوگیری از خطر سکته مغزی بعدی برای بیماران از جمله کلسترول بالا، فشار خون و چربی بدن بسیار مهم است.

همچنین شاید برخی از مواد غذایی با داروهایی که بعد از سکته مغزی مصرف می کنید تعامل کمی داشته باشند.

بنابراین قبل از شروع برنامه جدید تغذیه حتما با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

یکی از روش ­های مفید برای شروع برنامه غذایی جدید، وب سایت  ChooseMyPlate است که از طریق آن می­توانید نیازهای غذایی خود را مشخص کنید.

هر بیمار نیازهای مختلفی دارد، بنابراین مهم است که به طور مکرر با پزشک خود در مورد عادات غذایی مشورت کند.

دریافت تغذیه مناسب

هنگامی که با پزشک خود صحبت کردید و آمادگی لازم برای شروع روش زندگی جدید را داشتید، چند دستورالعمل وجود دارد که استفاده از آن را آسان تر کند.

هنگام انتخاب یک منبع پروتئین، گزینه هایی مانند ماهی یا گوشت بدون چربی و مرغ را که چربی کمی دارند را انتخاب کنید. از ادویه جات، به غیر از نمک استفاده کنید تا بدون افزایش مصرف سدیم، طعم را به غذا اضافه کنید.

می توان با انتخاب منابع پروتئین گیاهی از جمله لوبیا، نخود فرنگی، آجیل که به فواید چربی های سالم مانند امگا 3 اضافه می شود، به وعده های غذایی خود تنوع بدهید.

اگر می خواهید از منابع پروتئین گیاهخواری استفاده کنید، حتماً با یک متخصص تغذیه تماس بگیرید که بدانید چگونه آن ها را با هم وفق داده تا همه اسیدهای آمینه ضروری را بدست آورید.

هنگام جستجوی غلات، همیشه گزینه های کم فرآوری شده را انتخاب کنید. غلات کامل مانند جو دوسر و برنج قهوه ای بهترین انتخاب می­باشد. لبنیاتی را انتخاب کنید که کم چرب یا بدون چربی باشند، یا غذاهای غنی از لبنیات و کلسیم را انتخاب کنید.

میوه ها و سبزیجات به رنگ هایی وجود دارندکه نمایانگر مواد مغذی موجود در آن ها هستند، بنابراین حتما آن هایی را که رنگ های متنوعی دارند بخورید تا متعادل ترین وعده غذایی را بدست آورید.

مواد غذایی را به قطعات کوچک برش دهید، یا غذاهای نرم تر را انتخاب کنید تا جویدن کمتری نیاز باشد. اگر مشکل ضعف دست و بازو دارید، احتمال دارد وسایل تطبیقی را امتحان کنید.

وسایل چوبی با دستگیره های ضخیم تر می توانند مفید باشند، همچنین “چاقوهای تیز”، که به بیمار امکان می دهد مواد غذایی خود را با استفاده از یک دست برش دهد. اگر در بلع مشکلی دارید، با پزشک یا متخصص گفتاردرمان صحبت کنید، زیرا اغلب این حالت قابل درمان است.

21 نکته برای تغذیه و یک رژیم غذایی سالم

1. برچسب های مواد غذایی را بخوانید

  • برچسب را بررسی کنید. از نظر قانونی، بیشتر مواد غذایی باید دارای اطلاعات غذایی استاندارد باشند که روی برچسب های آن ها چاپ می شود. احتمالا از دیدن جزئیات برخی از غذاهای مورد علاقه فرآوری شده خود متعجب شوید.
  • هنگام خواندن برچسب های تغذیه ای روی مواد غذایی، مراقب مواردی مانند سدیم، قند و چربی باشید. اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی پروتئین و ویتامین دریافت می کنید.

2. کلسترول را قطع کنید

  • میزان مصرف خود را زیر 300 میلی گرم نگه دارید.
  • تکرار و مصرف گوشت و مرغ را کاهش دهید و در یک زمان به 3 اونس یا کمتر برسانید. اگر تصمیم به خوردن آن دارید، چربی یا پوست را از گوشت جدا کنید.
  • محصولات لبنی از جمله کره را کم کنید  و موارد کم چربی یا بدون چربی را انتخاب کنید.
  • استفاده از گوشت گاو، سفیده تخم مرغ و جگر را حذف کنید.

3. چربی های ترانس را محدود کنید

  • از محصولاتی که حاوی روغن های هیدروژنه هستند خودداری کنید.
  • مراقب چربی های ترانس، که در غذاهای میان وعده تهیه شده یا سرخ شده، مارگارین گیاهی و کوتاه کردن سبزیجات وجود دارد، باشید.

4. کاهش مصرف چربی اشباع شده

  • سعی کنید با اجتناب از شیر کامل و انتخاب گوشت و ماهی بدون چربی و همچنین مرغ های بدون پوست، چربی اشباع شده را در حداکثر 10 درصد از کل کالری دریافتی خود نگه دارید.

5. به طور کلی چربی ها را کم کنید

  • مصرف چربی خود را کمتر از 30 درصد از کالری دریافتی حفظ کنید.
  • برخلاف سرخ کردن، غذاهای آب پز یا پخته شده و از چاشنی ها کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید.

6. انواع غذاها را بخورید

  • مطمئن شویدد که در حال تغذیه متعادل از تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز از انواع غذاهای مختلف هستید. خوردن فقط یک نوع غذا آن را قطع نمی کند.

7. هر روز پنج عدد میوه یا سبزیجات میل کنید

  • هر روز به اندازه کافی میوه و سبزیجات میل کنید چون خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

8. مصرف نمک را کاهش دهید

  • برای کاهش خطر فشار خون ، میزان مصرف سدیم را زیر 2400 میلی گرم در روز نگه دارید. هنگام تهیه غذای گیاهی، از ادویه جات و سایر ادویه های بدون نمک استفاده کنید.

9. برچسب های دارویی را بخوانید

  • داروهای سرماخوردگی، سردرد و معده را از نظر میزان سدیم بررسی کنید.

10. نمکدان را از میز غذاخوری بردارید

  • نمکدان را طوری حرکت دهید که وسوسه نشوید نمک بیشتری به وعده های غذایی خود اضافه کنید. در عوض از ریحان، گشنیز، پاپریکا، فلفل سیاه استفاده کنید.

11. میان وعده های سالم بخورید

  • برای تهیه میان وعده های سالم، میوه و سبزیجات شسته و خرد شده را به طور صحیح در کیسه نگه دارید.

12. ماهی بخورید

  • حداقل 2 بار در هفته ی ماهی میل کنید.

13. پروتئین  کمی بخورید

  • مرغ را کم کنید و در هنگام تهیه آن  از مصرف چربی های اشباع یا ترانس خودداری کنید.

14. محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید

15. از شکر اضافه شده خودداری کنید

  • شکر را کم کنید. AHA توصیه می کند که بیش از نیمی از کالری طبیعی (تقریباً 100 کالری برای خانم ها و 150 کالری برای آقایان) از قندهای اضافه شده حاصل می­شود.

16. از مواد اولیه تازه استفاده کنید

  • از مواد تازه فرآوری شده استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که به غذای خود قند یا سدیم اضافه نمی کنید.

17. خوردن غذاهای یخ زده را محدود کنید

  • غذا های یخ زده را که بیش از 600 میلی گرم سدیم ندارند انتخاب کنید و بیش از یکی بار در روز میل نکنید.

18. مواد غذایی میان وعده کم یا بدون سدیم را انتخاب کنید

  • میان وعده های طبیعی، مانند ذرت بوداده ساده یا میوه و سبزیجات را انتخاب کنید، زیرا بهترین میان وعده ها هستند.

19. یک دفتر یاداشت غذایی داشته باشید

  • برای اینکه فراموش نکنید که چه چیزی و چه مقدار غذا  می خورید.

20. از کاسه ها و بشقاب های کوچک تر استفاده کنید

  • از کاسه ها و بشقاب های کوچکتر استفاده کنید تا اندازه ها را کنترل کنید.

21. پتاسیم کافی دریافت کنید

  • به دنبال غذاهای سرشار از پتاسیم باشید. این ماده معدنی برای عملکرد صحیح قلب از اهمیت بالایی برخوردار است و در انواع میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی ​​یافت می شود.

سالم بخورید تا سالم بمانید

بعد از سکته مغزی تغذیه سالم نقش اساسی را در بهبودی برای بیماران ایفا میکند.

دریافت مقادیر مناسب از مواد مغذی مورد نیاز هر روز می تواند به حفظ سطح انرژی و کاهش اتفاقاتی مانند سکته مغزی یا حوادث قلبی دیگر کمک کند.

 به همین دلیل، کاهش مصرف سدیم، چربی های اشباع شده، چربی های ترانس و قندهای اضافه شده بسیار مهم است و همچنین مطمئن شوید که میوه و سبزیجات زیادی مصرف می کنید.

این مراحل می­تواند به کاهش فشار خون، کلسترول بالا و سطح چربی ناسالم بدن کمک کند، در نتیجه خطر کلی برای سکته مغزی در آینده کاهش می یابد.

هدف از کلیه مطالب ارائه شده در این وبلاگ فقط جهت اطلاع رسانی است و به عنوان جایگزین مشاوره پزشکی، تشخیص یا درمان حرفه ای در نظر گرفته نمی­شود.

در مورد هر گونه سؤالی که می توانید داشته باشید، از پزشک متخصص خود کمک بگیرید.

اگر نیاز به اورژانس پزشکی داشته باشید، فوراً با پزشک یا 115 تماس بگیرید.

اگر شما و یا نزدیکانتان از جمله بیماران مواجه شده با سکته مغزی هستند به شما توصیه میکنیم که برای دریافت یک برنامه تغذیه مناسب و تخصصی حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : درمان اختلال یادگیری و شناختی پس از سکته مغزی با توانبخشی

پزشکان و متخصصین ما در کلینیک یادمان راه کارهای لازم برای بهبود بعد از سکته مغزی از جمله برنامه غذایی، فیزیوتراپی و توانبخشی را به بهترین شکل ممکن ارائه می دهند.

برای مشاوره و درمان با ما تماس بگیرید

۰۲۱۸۸۰۷۳۱۳۶